توصیه های مهم برای کاهش فشار خون
از آنجایی که بسیاری از افراد مبتلا به فشارخون، از بیماری خود آگاه نیستند، توصیه بر کنترل منظم آن وجود دارد، زیرا این بیماری مانند بالا بودن چربیهای خون، می تواند برای سال ها بی سر و صدا وجود داشته باشد، بدون آن که هیچ گونه علائمی را در شخص مبتلا بروز دهد. از این رو مواردی به شکل توصیه وار در زیر مطرح می گردد و امید است با به کاربندی این موارد، به حل مشکل بالا بودن فشارخون بپردازید:
1 - مصرف آب سالم و گوارا را به میزان قابل توجهی در روز توصیه می کنم. یک لیوان آب میوه ی رقیق شده با اندکی پودر ویتامین C ، موجب بهبود عملکرد دستگاه ایمنی و ترمیم سرخرگها می شود.
2 - مصرف نانها و مواد کربوهیدراتی تهیه شده از آردهای سفید و بدون سبوس (تصفیه شده) را به حداقل برسانید و از نانهای سبوسدار به خصوص حاوی سبوس جو دو سر استفاده کنید.
3 - مصرف قند و شکر و سایر فرآوردههای تهیه شده از آنها مثل نوشابهها، مربا، ژله، شکلات، کیکها و شیرینیها را محدود یا حذف کنید.
4 - تحقیقات ثابت کرده است که کودکان پیش دبستانی که هر روز 4 وعده میوه و سبزی و دو وعده لبنیات مصرف می کنند، در نوجوانی فشار خون پایین تری نسبت به سایر افراد دارند و در اصل احتمال ابتلا به حمله ی قلبی، سکته و سایر بیماری های ناتوان کننده در افرادی که زودتر به فشار خون مبتلا می شوند، بیشتر است.
5 – سعی کنید غذا را کامل بجوید و حتماً غذای خود را در محیطی آرام و به دور از استرس و تشنج میل فرمایید.
6 - با اجتناب از مصرف غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد، اعمال هضمی را بهبود بخشید.
7 - نوشیدن هر نوع نوشیدنی را با غذا و در کنار غذای اصلی به دلیل تداخل در هضم محدود کنید.
8 - از مصرف غذاهای سرخ کرده یا غذاهایی که در درجه ی حرارتهای بسیار بالا و یا با مدت زمان طولانی تهیه می شوند، خودداری کنید و به خاطر داشته باشید، استفاده ی چند باره از روغنهای آشپزی عاملی در بالا بردن فشار خون است.
10 - چای، قهوه و شکلات را بسیار محدود کنید و تا 1 ساعت پس از صرف غذا چای ننوشید و به جای آنها از چایها و دمکردنیهای گیاهی (مثل گل گاو زبان) استفاده کنید.
11 - از مصرف نمک و غذاهای پُر نمک و ادویه بپرهیزید. به جای نمک می توانید از سبزیجات تازه یا خشک، ادویهجات مفید (زردچوبه- دارچین و...)، پودر سیر و پیاز و آب لیموی تازه استفاده کنید.
12 - موادی مثل کره، خامه، مارگارین، دنبه، سسها و روغنهای جامد را از برنامه ی غذایی حذف کرده و به جای آنها از روغن زیتون- روغنهای گیاهی مایع و روغن ماهی استفاده کنید.
13 - مغزها و دانههای گیاهی مثل گردو حاوی موادمغذی بی شماری هستند. می توانید از آنها در رژیم غذایی روزانه بهره ببرید. استفاده از آنها در سالادها به خوش طعم و مقوی کردن آنها کمک شایانی می کند.
14 - حداقل 3 بار در هفته ماهی بخورید و به جای گوشتهای قرمز سعی کنید از گوشت سفید استفاده کنید.
15 - از استرس بپرهیزید، زیرا یکی از عوامل بالا بردن فشار خون که بسیار سریع هم عمل می کند، استرس و عصبانیت است.
16 - هر روز زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید و به خاطر داشته باشید، کار کردن بی وقفه بیشترین فشار را بر سلامتی شما وارد خواهد آورد. حتی اگر عادت به خوابیدن در میانه ی روز ندارید، برای دقایقی چشمها را روی هم گذاشته و به استراحت بپردازید.
17 - ورزشهایی مثل: پیاده روی، شنا، دوچرخه?سواری ورزشهای مناسبی برای پایین آوردن فشار خون به شمار می آیند. بنابراین حداقل 3 بار در هفته و هر بار حداقل 30 دقیقه ورزش کنید.
18 - از گلپر، آویشن، نعناع خشک، کنجد و... به جای نمک استفاده کنید.
19 - سیگار را به طور کامل از برنامه ی زندگی خود حذف کنید.
امید است با راهکارهای تغذیه ای ارائه شده گامی مؤثر در جهت کاهش فشار خون و از بین علل ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی بردارید و جاده ی زندگی را با همواری بیشتری طی کنید.
آیا میتوان خلاقیت را آموزش داد؟
آیا میتوان خلاقیت را آموزش داد؟
خلاقیت موضوع جالب و بحث انگیزی هست که تاثیر آن در موفقیت و پیشرفت افراد ثابت شده است. اما اینکه آیا میتوان به آموزش خلاقیت پرداخت و آنرا به افراد آموزش داد تا بوسیله آن برنامههای دیگر آموزشی خود را پیش ببرند اکثر صاحبنظران امکان چنین آموزشی را تائید کردهاند. اکثر روانشناسان آموزشی چه در مکتب شناختی و چه در مکاتب رفتاری معتقدند که خلاقیت و آفرینندگی قابل آموزش هستند. در زیر مراحل آموزش خلاقیت آمده است.طبقه بندی مسائل
مسائلی را که به یادگیرندگان میدهید طبقه بندی کنید. مسائل و موضوعات را بطور کلی میتوان به دو دسته مسائلی که شناخته شده هستند ولی راه حل آنها معلوم نیست و مسائلی که در آن هم مساله و هم روش حل مساله برای دانش آموز و کل بشریت ناشناخته است، تصمیم بندی کرد. گفته میشود ابتدا مسائل را به دانش آموز داده شود که از دسته اول هستند یعنی مساله شناخته شده است ولی روش حل مساله برای دانش آموز ناشناخته است. بتدریج میتوان دانش آموز را در موقعیتهایی قرار داد که در آن هم مساله و هم روش حل مساله ناشناخته هستند. هر چه موقعیت برای یادگیرنده ناشناخته تر باشد میزان خلاقیت او بیشتر خواهد شد.آموزش مهارتهای حل مساله
به یادگیرندگان مهارتهای حل مساله را آموزش دهید و آنها را به استفاده از این مهارتها ترغیب نمایید. پژوهشهای انجام شده اثر بخشی تعدادی از فنون و مهارتهای حل مساله را در یادگیری تفکر آفریننده نشان دادهاند. معروفترین آنها روش بارش مغزی است. در این روش معلم مسالهای را به دانش آموزان کلاس میدهد و از آنها میخواهد تا هر چه راه حل به ذهنشان میرسد برای مساله بگویند. پیش از ارائه تمام راه حلها بوسیله همه دانش آموزان کلاس ، هیچگونه اظهار نظری درباره آنها از سوی معلم یا سایر دانشآموزان ابراز نمیشود این روش شبیه روش تداومی آزاد مورد استفاده روانکاوان است.علاوه بر روش بارش مغزی ، آموزش مهارتهای پژوهشی نیز یادگیرنده را در یادگیری خلاقیت کمک میکند. آموزشهای روش صحیح وضع کردن فرضیه و آزمودن آن تواناییهای تفکر خلاق را در یادگیرندگان افزایش میدهد. همچنین مطالعه خلاقانه را میتوان به یادگیرنده آموزش داد. به عبارتی میتوان به دانشآموز یاد داد تا مطالب را به صورت خلاقانه مطالعه کنند. مثلا میتوان به دانشآموزان گفت: وقتی به خواندن مطالب یک کتاب میپردازید به موارد استفاده مختلف اطلاعاتی که در آن کتاب به آنها برمیخورید بیندیشید.
خیلی اهمیت دارد که به راههایی که میتوانید اطلاعات خوانده شده را در زندگی شخصی و حرفه ای خود بکار ببرید فکر کند. تنها به این سوال اکتفا نکنید که مولف چه میگوید از خود بپرسید که چگونه میتوانم آنچه را که نویسنده نوشته است مورد استفاده قرار دهم. تنها به یک مورد استفاده اکتفا نکنید. تا آنجا که میتوانید موارد استفادههای بیشتری را بیابید و بعضی از آنها را برای معارف آینده خود یادداشت کنید. ممکن است مدتی وقت لازم باشد تا این نوع مطالعه کردن را بیاموزید. با این حال مایوس نشوید بعد از دو سه روز خواهید دید که میتوانید این روش مطالعه را به راحتی بکار ببرید.
اهمیت دادن به دستاوردهای خلاقانه یادگیرنده
دستاوردهای خلاقانه یادگیرنده را مورد تشویق قرار دهید. تشویق و تقویت رفتارهای خلاقانه مانند تشویق هر نوع رفتار دیگر باعث نیرومندی و افزایش آن میشود. برای این منظور نسبت به سوالات غیر متعارف یادگیرنده با احترام برخورد کنید و به آنها توجه کنید و از سرکوب کردن چنین سوالاتی خودداری کنید. نسبت به اندیشهها و راه حلهای نامعقول او نیز توجه داشته باشید و با احترام برخورد کنید به کودکان نشان دهید که اندیشههای آنها با ارزش است. فرصتهایی به یادگیرندگان بدهید تا در آن به یادگیریهای مورد علاقه خود بپردازند و یادگیریهای خود انگیخته آنان را مورد تشویق قرار دهید. به آنها فرصت دهید تا بدون ترس از عواقب ارزشیابی شما از کارشان به یادگیری ، تفکر و اکتشاف بپردازند.بگذارید کودکان تجربه کنند!
تجارب کودکان را به موارد بخصوصی محدود نکنید. علاوه بر شرائط معمول و موقعیتهای متداول آموزش رسمی برای دانش آموزان فرصتهای تازه و متنوعی را نیز فراهم آورید. برای مثال در درس علوم از دانشآموزان بپرسید، اگر نیروی جاذبه وجود نداشت چه اتفاقی برای انسان میافتاد؟ بیشتر سوالهایی را مطرح کنید که با چگونه و به چه طریق شروع میشوند. از دانش آموزان بخواهید تا به طرح فرضیه بپردازند ، به استباط دست بزنند و اطلاعات خود را برای تبیین پدیدههای تازه به کار برند. سوالهایی را مطرح کنید که تعداد زیادی جواب داشته باشند.کشف استعدادهای ویژه هر دانش آموز
نسبت به اختلافات فردی یادگیرندگان با احترام برخورد کنید و در پرورش استعدادهای ویژه آنان بکوشید. در یادگیری هرگز دانشآموزان را به رقابت با یکدیگر وادار نکنید و از یکسان بار آوردن آنها بپرهیزید. هر دانشآموز دارای استعدادهای ویژه و خاص خود است که ممکن است از این لحاظ با سایر دانش آموزان فرق داشته باشد. در پرورش استعدادهای ویژه فرد فرد دانشآموزان بکوشید. شواهد موجود نشان میدهد که برخوردهای والدین و معلمان با کودکان در سالهای پائین کودکی بر رشد استعدادهای آنها تاثیر فراوان دارد.يك آدم شريف يا يك دزد زبردست؟
در فولكلور آلمان ، قصه اي هست كه این چنین بیان می شود :
مردي صبح از خواب بيدار شد و ديد تبرش ناپديد شده . شك كرد كه همسايه اش آن را دزديده باشد ، براي همين ، تمام روز اور ا زير نظر گرفت.
متوجه شد كه همسايه اش در دزدي مهارت دارد ، مثل يك دزد راه مي رود ، مثل دزدي كه مي خواهد چيزي را پنهان كند ، پچ پچ مي كند ،آن قدر از شكش مطمئن شد كه تصميم گرفت به خانه برگردد ، لباسش را عوض كند ، نزد قاضي برود و شكايت كند .
اما همين كه وارد خانه شد ، تبرش را پيدا كرد . زنش آن را جابه جا كرده بود. مرد از خانه بيرون رفت و دوباره همسايه اش را زير نظر گرفت و دريافت كه او مثل يك آدم شريف راه مي رود ، حرف مي زند ، و رفتار مي كند .
پائلو کوئیلو
همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که
ما انسانها در هر موقعیتی معمولا آن چیزی را می بینیم که دوست داریم ببینیم
چه چیز یادگیری الکترونیکی را منحصر به فرد می کند
آیا ما میتوانیم از نتایج تحقیقات مقایسهای چندرسانهای چنین نتیجهگیری کنیم که تمامی رسانهها توان یکسانی دارند؟ مطمئناً خیر. همه رسانهها توانایی ارائه همه روشهای آموزشی را ندارند. مثلاً توانایی یک سند کاغذی در ارائه صوت و انیمیشن کاملاً محدود است.
چهار روش آموزشی ارزشمند مختص به یادگیریالکترونیکی عبارتند از:
(1) تمرین، همراه با بازخوردهای مناسب خودکار
(2) تلفیق یادگیری مشارکتی با خودآموز
(3) تطبیق پویای آموزش مبتنی بر یادگیری
(4) بهكارگيري شبیهسازیها و بازیها.
--------------------
(1) تمرین همراه با بازخورد
در دورهآموزشی اکسل که در تصاویر 1 و 2 نمایش داده شد، یادگیرنده فرصتهایی را برای تمرین مراحل واردکردن یک فرمول در صفحات گسترده دراختیار داشت. یک دوره غیرهمزمان شامل یک شبیهسازی است که یادگیرندگان را در پيداكردن و واردکردن فرمول مورد نظر راهنمایی میکند.
اگر فرمول نادرستی مورد استفاده قرارگیرد، برنامه یک بازخورد خودکار ارائه میدهد که یادگیرنده را متوجه پاسخ نادرستش كرده و یک راهنمایی در اختیار او قرار می دهد و از وی میخواهد مجدداً تلاش نماید. پیش از این تمرین عملی، یادگیرنده یک نمایش انیمیشنی همراه با گفتار را در رابطه با مراحل مورد نیاز برای واردکردن یک فرمول مشاهده کرده است. روشهای آموزشی مشابهی در کلاسهای نوع مجازی بهكار گرفته میشوند.
در این حالت، مدرس انيميشن را از طریق به اشتراکگذاری یک صفحه گسترده اکسل از روی یک رایانه در اختیار افراد میگذارد. پس از نمایش، مدرس تکالیف محاسباتی را برای یادگیرندگان تعیین مینماید. آنچه که در یادگیریالکترونیکی غیرهمزمان منحصر به فرد است اين است که فعالیتهایی که فراگیر در شبیهساز به انجام میرساند توسط برنامه و با استفاده از برخی راهنماييها یا بازخوردهایی که به تصحیح فوری اشتباهات کمک میكند، ارزشیابی میشوند.
در یادگیریالکترونیکی همزمان مانند کلاسهای سنتی چهره به چهره، مدرس پاسخهای دانشآموز را مورد بررسی قرارداده و بازخورد مناسب را ارائه میدهد.
تصویر1: بخشی از صفحه نمایش یک درس اکسل به شکل غیرهمزمان.
تصویر2: بخشی از صفحه نمایش یک درس اکسل از یک کلاس مجازی.
(2) نرمافزارهای گروهي و مشارکتی
اولین سري دروسCBT (Computer Based Training) مربوط به يادگيري انفرادي بودند، که در آنها تعامل بسيار كم يا اصلاً وجود نداشت. اما توانمندی اینترنت این محدودیت را از بين برد. در یک کلاس مجازی شرکتکنندگان در یک زمان مشخص از طریق گفتگوی نوشتاری یا شنیداری با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند.
در هر دو شکل کلاسهای مجازی و یادگیریالکترونیکی غیرهمزمان یادگیرندگان قادرند در زمانهای آزاد از طریق پست الکترونیکی و انجمنهای بحث و گفتگو با یکدیگر به تعامل بپردازند. با ظهور یادگیریالکترونیکی همزمان مانند سايتهاي گروهي نظیر ویکیها و وبلاگها رشدی را در تمایل به بهكارگيري ابزارهای مشارکتی در یادگیری پیشبینی میکنیم.
ما شواهدی قطعی داریم که در شرایط مناسب، یادگیری و کار با یکدیگر میتواند به نتایج بهتر نسبت به یادگیری و کار به تنهایی منجر شود. متأسفانه هنوز تحقیقات کافی به منظور مشخصکردن تمامی شرایط مورد نیاز برای بهینهکردن بهكارگيري تسهیلات یادگیری مشارکتی در اختیار نداریم.
(3) آموزشسازگار
یادگیریالکترونیکی تنها راه ارائه تكنولوژي محور است که قادر است سازگاریهای پویای مداومی را همراه با روشهای آموزشی مبتنی بر پاسخهای یادگیرنده ایجاد نماید. به عنوان مثال، اگر یادگیرنده اشتباهاتی را در تمرین مسألهای با پیچیدگی در حد متوسط مرتکب شود، برنامه این توانایی را دارد که مسألهای سادهتر یا مسألهای مشابه همراه با کمکهای آموزشی بیشتر عرضه کند. این ساخت مناسب آموزش مبتنی بر بهبود یادگیری، آموزش انطباقی نامیده میشود. آموزش انطباقی میتواند در یادگیریالکترونیکی غیرهمزمان بهكارگرفته شود و هنگامی بیشترین سودمندی را دارد که بوسیله دروس دارای ساخت مناسب برای نیازهای فردی بتواند در زمان و هزینههای آموزش صرفهجویی به عمل آورد.
(4) شبیهسازها و بازیها
در تصویر 3 یک دوره آموزشی را معرفی میکنیم که مبتنی بر یک مطالعه موردی شبیهسازی شده بهمنظور یادگیری یک فرایند موثر تجزیه و تحلیل و پیشنهاد تأمین بودجه برای یک متقاضی وام بانكي است.
تصویر3: دوره انتقالدور در رابطه با تجزیهوتحلیل وام بانکی.
پس از دریافت یک تقاضاي وام بانكي جدید به منظور مورد سنجش قرارگرفتن، یادگیرندگان میتوانند به وسایل متنوع دفتری نظیر نمابر، رایانه یا تلفن دسترسی داشته باشند. آنها همچنین میتوانند با متقاضی وام به منظور انجام یک مصاحبه ملاقاتی داشته باشند. هر زمان که یادگیرندگان اطلاعات کافی را جمعآوری كرده باشند، آنها را بیان میکنند تا برنامه به آنها بگويد که آیا وام مورد تایید قرار میگیرد یا خیر. بنابراین یک درخواستكننده وام جدید میتواند در یک زمان کوتاه چندین موقعیت وام مشابه با شرایط واقعی را در یک محیط کنترلشده تجربه کند. دوره آموزشی”وام بانکی“ توانایی شبیهسازي درخواست يك وام را دارد.
جذابیت برانگیزاننده بازیهای آنلاین علاقه زيادي را نسبت به ساخت بازیهای آموزشی مبتنی بر نرمافزارهای شبیهساز برانگیخته است. با این وجود تمامی بازیها به یک اندازه تاثیرگذار نیستند.
تدریس و یادگیری پیشرفته با تکنولوژی
تدریس و یادگیری پیشرفته با تکنولوژی
تمرکز تکنولوژی آموزشی از اصلاح کردن قابلیت اجرا به القاء کردن نوآوری آموزشی و پرورش و بهبود بخشیدن تجربه یادگیری تغییر کرده است. در محیط امروز، تأسیساتی (نهادهایی) تحت فشار توسعه برای شرح دادن نتایج آموزشی هستند. در آموزشی «تایلور» به یادگیری ویژهای برخورد میشود که به دانش آموزان متفاوت و پروراندن یادگیری فعال نیاز دارد. استفاده مؤثر تکنولوژی یک کلید است از طریق درست کردن این چالشها.
هدف تعداد زیادی از نهادهای تفکر پیشرو (پیشرفته) تأسیس کردن یک محیط یادگیری شبکهای است که در آن هر دانش آموز یا معلم میتواند محتوای آموزشی را ملاحظه کند. همکاری با مربی، ارزیابی کردن عملکرد مؤسسه و دست یافتنی به هر منبع یادگیری در هر زمان در دستور دست یافتنی به اهداف آموزشیشان. ساخت یک محیط یادگیری شبکهای این امکان را فراهم میکند که نهادها مزیتهای مهم را متوجه شوند. مثل: یادگیری دانش آموز محوری، بازدهی بیشتر مربی، مراجعه یا دستیابی هر وقت و هر جا، بهبود بخشیدن ارزشیابی و نتایج مدیریت و دستیابی به محتوای یادگیری با کیفیت بالا.
برای دستیافتنی به وعدهNLE و بهبود بخشیدن نتایج یادگیری، نهادهای سراسر جهان از سیستم یادگیری Blackboard استفاده میکنند یا در حال استفاده کردن از سیستم یادگیری Blackboard هستند.
• محتوای یادگیری قدرتمند ایجاد کنید با استفاده از ابزارهای گوناگون پایه ای Web یا (Web محوری )
• محتوای ناشر کلاس جهانی را به تجربه E-learning بیاورید .
• راه های یادگیری سنتی را برای افراد و گروهها توسعه دهید .
• مشارکت، ارتباطوهمکاری دانش آموز را با استفاده از ابزارهایی که امکان تعامل همزمان و غیر همزمان را فراهم می کنند، آسان کنید .
• کار دانش آموزان را با استفاده از یک دستگاه غنی صلاحیت های تشخیص بسنجید یا ارزیابی کنید.
« بالابردن تدریس و بهبود نتایج یادگیری »
سیستم یادگیری BlackBoard برای نهادهایی که به تدریس و یادگیری اختصاص دارند، مطرح است یا طراحی شده است .
تکنولوژی BlackBoard و منابع قدرت Online، افزاینده Web و برنامه های آموزشی تلفیقی در بیش از 2000 نهاد آموزشگاهی . چه یک تحقیق دانشگاه ، انجمن دانشگاه ، دبیرستان ، یا برنامه های مجازی MBA .
سیستم یادگیری Blackboard یک راه حل ثابت شده برای یافتن نیازهای نهاد پیشنهاد می کند .
معلمان با استفاده از روش های متفاوت تعلیم و تربیت تدریس می کنند و دانش آموزان با شیوه های متفاوت و هزارها راه یاد می گیرند . سیستم یادگیری Blackboard یک سطح فکر را آماده می کند که بر اساس آن معلمان می توانند هر نظریه یا مدل تدریس را درس بدهند برای این که باز و انعطاف پذیر است و دستیابی بالای دانش آموز، محور و مرکز قرار گرفته است . چه یک معلم استفاده کردن از یادگیری مساله محوری یا روش مطالعه موردی را انتخاب کند، Blackboard صلاحیت های پایه ای Web یا Web محوری را برای یافتن این اهداف تدریس تهیه می کند .
در محیط امروز، تعداد زیادی از دانش آموزان تحت فشار فزاینده برای دستیابی به اهداف آموزشی در همان زمان به عنوان برخورد با مسئولیت های خانوادگی و حرفه ای هستند. یادگیری دانش آموز محوری یک راه قدرتمند برای نهادهای آموزشی یا (پرورشی) است برای حفظ کردن دانش آموزان مشغول و مطمئن شدن از این که آنها در حال دستیابی به اهدافشان هستند . سیستم یادگیری Blackboard یک دستگاه غنی از صلاحیت ها فراهم می کند که مربیان (معلمان) قادر باشندراه های یادگیری سنتی برای دانش آموزان ایجاد کنند.
اثبات این که دانش آموزان به بازده های ویژه رسیده اند یک برتری برای نهاد های آموزشی( پرورشی) است . به خصوص در رشته تعلیم و تربیت، در خواست های گواهی حرفه ای در حال بردن یک نیاز برای ثابت کردن بازده های دانش آموز است . ارزیابی دانش آموز و مدیریت بازده ها (نتایج) به وسیله تشخیص(ارزیابی) سیستم یادگیری Blackboard و عملکرد قابلت های ارزشیابی تسهیل شد است .
خطبه تاريخی حضرت فاطمه زهرا(س) پس ازرحلت پيامبر
بسم الله الرحمن الرحيم
حمد مخصوص خداوند است بر نعمتهايش که عنايت فرمود، و شکر براي اوست بر الطاف ( باطني و روحانيش) که الهام نمود ، و ثنا و سپاس او راست بر پيشي گرفتن در عطا، آنهم از تمامي نعمتهاي متنوعي که خلق فرمود و بصورت گسترده بر ما ارزاني داشت ، و پي در پي بر ما منتها نهاد، نعمتها و منتهايي که از حد شمارش بيرون ، و از حد تشکر و سپاس بلندتر، و انتهايش از درک انسان فراتر است.
و فراخواند انسان را به شکر تا بر نعمتش افزوده و پي در پي بر شاکرين فرو ريزد. و سپاس انسان را طلبيد با کامل کردن نعمتهايش و با اين فراخواني به حمد و شکر عطايش را دو چندان کرد.
و من با گفتن " اشهد ان لا اله الا الله" شهادت به يکتايي خداوند بزرگ مي دهم که جز او خدايي نيست و هيچ شريکي ندارد، کلمه اي که قلب و اعمال انسان را براي ذات مقدسش خالص کرده ، و با اعتقاد به آن ارتباط و اتصال بين خالق و مخلوق شکل مي گيرد. و او خود بود که روح اين کلام مقدس را در فکر ( و فطرت انسان ) نشانيد ( تا انسان بتواند با چشم درون او را ببيند و بستايد و بپرستد) ، که ديده ظاهر هرگز قدرت ديدارش را ناشته ، و زبان ياراي توصيفش را ندارد، و انديشه انديشمندان از درک ذاتش عاچز مانده است.
او همه چيز را ( از عدم) آنگاه که هيچ آفريده اي نبود، خلق فرمود، بدون اينکه الگويي براي شکل مخلوقاتش داشته باشد.
داستان کوتاه | ای کاش فکر می کردیم!!
مردی همسر و سه فرزندش را ترک کرد و در پی روزی خود و خانواده اش راهی سرزمینی دور شد... فرزندانش او را از صمیم قلب دوست داشتند و به او احترام می گذاشتند.
مدتی بعد ، پدر نامه ی اولش را به آن ها فرستاد. بچه ها آن را باز نکردند تا آنچه در آن بود بخوانند ، بلکه یکی یکی آن را در دست گرفته و بوسیدند و گفتند : این نامه از طرف عزیزترین کس ماست.
سپس بدون این که پاکت را باز کنند ، آن را در کیسهی مخملی قرار دادند ... هر چند وقت یکبار نامه را از کیسه درآورده و غبار رویش را پاک کرده و دوباره در کیسه میگذاشتند... و با هر نامه ای که پدرشان می فرستاد همین کار را می کردند.
سال ها گذشت. پدر بازگشت، ولی به جز یکی از پسرانش کسی باقی نمانده بود، از او پرسید : مادرت کجاست ؟ پسر گفت : سخت بیمار شد و چون پولی برای درمانش نداشتیم، حالش وخیم تر شد و مرد.
پدر گفت : چرا ؟ مگر نامه ی اولم را باز نکردید ؟ برایتان در پاکت نامه پول زیادی فرستاده بودم! پسر گفت : نه . پدر پرسید : برادرت کجاست ؟ پسر گفت : بعد از فوت مادر کسی نبود که او را نصیحت کند ، او هم با دوستان ناباب آشنا شد و با آنان رفت .
پدر تعجب کرد و گفت : چرا؟ مگر نامه ای را که در آن از او خواستم از دوستان ناباب دوری گزیند ، نخواندید؟ پسر گفت :نه ...
مرد گفت : خواهرت کجاست ؟ پسر گفت : با همان پسری که مدت ها خواستگارش بود ازدواج کرد الآن هم در زندگی با او بدبخت است. پدر با تأثر گفت : او هم نامهی من را نخواند که در آن نوشته بودم این پسر آبرودار و خوش نامی نیست و من با این ازدواج مخالفم ؟ پسر گفت : نه ...
به حال آن خانواده فکر کردم و این که چگونه از هم پاشید ، سپس چشمم به قرآن روی طاقچه افتاد که در قوطی مخملی زیبایی قرار داشت. وای بر من ...! رفتار من با كلام الله مثل رفتار آن بچه ها با نامه های پدرشان است! من هم قرآن را میبندم و در کتابخانه ام می گذارم و آن را نمی خوانم و از آنچه در اوست ، سودی نمی برم، در حالی که تمام آن روش زندگی من است.
.
.
.
ای کاش فکر می کردیم.